Det är klart du ska annonsera på Google! Om du inte redan är övertygad kommer här fem anledningar till varför du borde börja annonsera på Google redan idag.
#1: Det fungerar som omvänd marknadsföring – när kunden verkligen vill hitta dig
Sökordsmarknadsföring är oslagbart på det sättet att om den är väl utformad är det marknadsföring som är spot on relevant för personen som söker efter information. Sådan precision är svår att uppnå genom andra typer av marknadsföring.
Jämför med traditionell marknadsföring med dammsugarförsäljaren som knackar på dörren eller telefonförsäljaren som vill sälja elavtal. Du känner att du blir störd, du blir irriterad och får en dålig bild av varumärket. På samma sätt fungerar egentligen marknadsföring i tv, tidningar och utomhus även om den känns mindre påträngande. Det kallas ”outbound marketing”, kanske bäst översatt till påstridig marknadsföring. Denna typ av reklam vänder sig också ofta till en bred massa, där många visningar av annonsen är onödiga eftersom inte alla ingår i din målgrupp eller är köpbenägna.
OBS – dessa typer av kampanjer kan vara väldigt effektfulla för långsiktigt varumärkesbyggande, så det är viktigt att hitta en bra mix!
Sökmarknadsföring och sökoptimering handlar tvärtom om att finnas tillgänglig högt upp bland sökresultaten när kunden väl står där och behöver köpa till exempel en dammsugare för att den gamla har gått sönder.
Du kan knacka på tiotusentals dörrar utan att hitta en person som behöver köpa en dammsugare, men med Google Ads kan du annonsera mot exakt de personerna som söker på ”köp dammsugare”, ”billiga dammsugare”, ”bästa dammsugaren” eller vad du nu väljer för sökord.
Du når köpbenägna kunder och då är helt plötsligt ditt erbjudande väldigt intressant för dem för att de vill hitta dig. Detta kallas ”inbound marketing”.
#2: Sökningar bara på ditt varumärkesnamn ger inte stor tillväxt
Du kanske redan nu får en del trafik till din webbplats genom sökningar på Google. Testa att räkna bort all trafik du fått efter sökningar som inkluderar ditt varumärke eller företagsnamn, ”brandade sökningar”, och sökningar som genererar positioner lägre än förstasidan. Vilka, och hur många sökningar gör att din webbplats visas? Hur väl representeras de produkter eller tjänster som du erbjuder?
Om du bara säljer produkter eller tjänster till personer som redan känner till ditt varumärke, når du inte din fulla potential. Genom att ranka högre eller köpa sökord på ”obrandade söktningar” (t ex produkterna eller tjänsterna du säljer), möjliggör du för många fler att hitta till din webbplats.
#3: Köpta annonser har stort utrymme på sökresultatsidan – och det obetalda hamnar längre ner
Testa att söka på en valfri produkt eller tjänst på Google och titta noga bland sökträffarna. Du kommer märka att större delen av innehållet faktiskt är betalda annonser. Upp till de första 4 placeringarna kan vara annonser plus shoppingannonser innan det ens visas några organiska träffar.
Ibland behöver man skrolla långt för att ens se den första obetalda träffen. Det betyder att oavsett hur bra sökmotoroptimerad sida du har, kan den som är beredd att betala alltid köpa en högre placering än dig.
#4: Organisk (obetald) sökmotoroptimering – SEO – tar lång tid och kräver stor arbetsinsats löpande
Om du vill att din webbplats rankas högt upp på Googles sökresultatsida utan att du behöver betala för det, krävs att du har en väldigt bra webbsida. Du behöver relativt mycket trafik, besökare som spenderar mycket tid där och återkommer fler gånger för att Google-roboten ska förstå att besökarna gillar din sida. Vidare gäller det att andra webbsidor med hög kredibilitet länkar till din sida, att du frekvent uppdaterar och utökar innehållet, att du har välskrivna rubriker, titlar, taggade bilder, enkel navigering, att sidan laddar snabbt och är mobilanpassad. Och så vidare. Listan kan göras hur lång som helst på åtgärder man bör göra för att ranka högre på Google.
Dessutom ändrar Google ständigt sina algoritmer för hur de ska ranka sidor. Och om det är något du kan vara säker på när det gäller SEO är att andra webbplatsägare också kommer försöka nå en topposition precis som du för liknande söktermer.
Detta gör att det inte går att göra några ändringar och sedan ”bli klar” med sitt sökordsarbete, utan man ska se det som löpande utveckling och snarare ett mindset än en arbetsuppgift. Det tar dessutom tid för Google att ”läsa av” din webbplats för att förstå vad den innehåller och se hur besökarna interagerar med den.
Missförstå mig inte – du ska såklart lägga tid och energi på att sökoptimera din sida för organisk trafik också, men köper du sökord kan du hamna överst på sökresultatsidan direkt.
#5: Om inte du köper annonsplatsen kommer dina konkurrenter förmodligen göra det – och billigt dessutom
Många har såklart redan förstått att sökordsmarknadsföring kan vara väldigt lönsamt. Och eftersom Google använder en buddriven modell, är det alltid dina konkurrenter som du budar mot och som driver upp priserna per klick – och tvärtom, om ingen köper ett visst sökord blir det istället väldigt billigt.
Detta gäller även för sökningar på ditt eget varumärke. Om du inte ”äger din egen sökresultatsida” kan dina konkurrenter enkelt och billigt hamna över dig, även på sökningar på ditt eget varumärke.
Låt inte dina konkurrenter komma undan så enkelt!