Vad är SEM? Vad är SEO? Vad står CPC, PPC, CPM och CTR för? Här är en enkel ordlista på begrepp inom digital marknadsföring som är bra att hålla koll på.

Kan du hålla isär de olika begreppen som används inom digital marknadsföring? Här är en kort ordlista på termer och uttryck som jag ofta får frågor om i mitt jobb som digital marknadsföringsspecialist.

Vad är SEM?

SEM är en förkortning av Search Engine Marketing – Sökmotorannonsering. Att jobba med SEM innebär att man köper vissa sökord som är viktiga för verksamheten att man kommer upp högt upp på Google, Bing, App Store eller andra sökmotorers resultatsidor för.

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization – sökmotoroptimering. Ett bra SEO-arbete gör att man kan hamna högt upp på sökmotorers resultatsidor utan att behöva betala för det. En väl sökoptimerad webbsida innefattar en rad olika element, bland annat:

  • Tydlig rubriksättning och hierarki av rubriker
  • Bra titlar på sidorna
  • Bilder som innehåller beskrivningar i ”alt-taggen” och i filnamnet
  • Löpande uppdateringar och underhåll av webbplatsen
  • Bra textdisponering, lagom långa texter, tydliga underrubriker
  • Enkel navigering
  • Hög läsbarhet
  • Snabb laddtid och mobilvänlig sida
  • Andra sidor länkar till din sida
  • Besökare verkar gilla att spendera tid på webbplatsen: besöker flera undersidor, stannar länge och återkommer fler gånger.

Vad betyder organisk trafik?

När man pratar om organisk trafik till en webbsida menar man trafik som har kommit från en sökning på en sökmotor, men som inte är betald.

Vad är CPC?

CPC står för Cost Per Click – kostnad per klick. CPC är ett vanligt mätvärde i digital annonsering, där man ser hur mycket man betalat för varje enskilt klick på en annons.

I många typer av kampanjer kan man ställa in ett maxtak för CPC (hur mycket du är villig att betala per klick).

Vad är PPC?

PPC är en förkortning av Pay Per Click – betalning per klick. PPC är en betalningsmodell i digital annonsering där affärsmodellen för den som säljer annonsen är att man som köpare betalar först när någon klickar på din annons. Det innebär att dina annonser visas gratis innan någon klickar på annonsen.

Andra modeller kan vara att man betalar varje gång en annons visas (per exponering), för tusen visningar av annonsen (CPM) eller först när någon konverterat på din webb.

Vad är CPM?

CPM står för Cost Per Thousand Views – kostnad per tusen visningar. CPM används i digital marknadsföring för att mäta kostnad för annonsering genom att mäta hur mycket man betalar för att 1 000 personer ska ha sett annonsen.

Detta mätvärde är vanligt förekommande och kan enkelt jämföras över olika kanaler, till exempel om man köper annonsering i TV, tidningar eller i digitala kanaler som på Facebook, Snapchat eller med Displayannonsering.

Vad är CTR?

CTR är en förkortning av Click Through Rate – klickfrekvens. CTR räknas ut genom att man tar antal klick en annons har och delar med antalet visningar. Då får man fram ett procenttal som visar hur ofta någon klickat på din annons i jämförelse med hur många som sett den.

Vad är Facebookpixeln?

Facebookpixeln är ett kodscript som användare av Facebook Business Manager kan lägga på sin hemsida för att kunna göra uppföljning och retargeting på annonskontot. Pixeln gör att varje besök på hemsidan skickar information till Facebook att en användare tittat på en sida på din site. Man kan också sätta upp konverteringsmätning där information skickas om t ex ett köp avslutas.

I annonsresultaten kan annonsörer då se hur personer som sett annonsen har betett sig på siten efter att ha klickat sig dit. Hur många avslutade ett köp t ex?

Man kan också sätta upp en målgrupp för en kampanj som riktar in sig bara mot personer som redan besökt webbplatsen, en speciell sida på webbplatsen (t ex en produktsida) eller köpt en produkt.

Vad är retargeting/remarketing?

Retargeting innebär att man gör digital marknadsföring som riktar in sig till personer som redan har visat intresse för ett varumärke genom att till exempel besöka webbsidan, titta på en video eller skriva en kommentar på ett inlägg på sociala medier som varumärket publicerat.

Retargetingkampanjer är effektiva för att bibehålla relationen till en potentiell kund och få personer som ännu inte konverterat att ta det sista steget att bli kund.

Vad är Google Ads (eller Google Adwords)?

Google Ads är Googles annonsplattform där marknadsförare kan hantera sina sökannonser, displayannonser, videoannonser (Youtube) och shoppingannonser. Google Ads hette tidigare Adwords.

Vad kostar det att annonsera i Google Ads? Läs inlägget här.

Vad är displaymarknadsföring?

Med displaymarknadsföring menas annonsköp på andra webbegendomar än den egna. Det kan vara till exempel en animerad banner högst upp på en webbsida, en video i ett mobilspel eller en bild mellan textstycken i artiklar. Oftast är det banners med rörlig eller statisk bild, med någon typ av text för att locka personer att klicka på annonsen.

Displaykampanjer har oftast ganska låg CTR, men syftet med displaykampanjer är att få stor räckvidd i annonseringen så att så många människor som möjligt ska exponeras för varumärket. Vill du också driva trafik till webben kan det därför vara en bra idé att kombinera displaykampanjer med sökkampanjer, shoppingkampanjer och annonsering i sociala medier.

Vad är en alt-tagg?

En ”alt-tagg” är en del av HTML-koden som används för att lägga en bild på en webbsida och används för att på ett strukturerat sätt kunna beskriva vad en bild innehåller. Eftersom sökmotorer inte kan ”titta” på en bild och förstå dess innehåll är alt-taggen viktig att hålla uppdaterad för att berätta vad bilden innehåller så att den blir sökbar.

Historiskt skapades alt-taggen som ett hjälpmedel för personer med synnedsättning, för att de skulle kunna få en webbsida taltolkad, och då också kunna förstå vad bilderna på sidan innehöll.

Idag har alt-taggen en väldigt stor betydelse för att en webbplats ska nå sin fulla potential, och ofta en åtgärdspunkt i SEO-arbete.

Vad betyder SERP?

SEPR är en förkortning av Search Engine Result Page – sökresultatsida. Det är den sida som visas efter att man skrivit in en sökning på exempelvis Google och får fram ett sökresultat. SEPR:en innehåller oftast både köpta annonser och obetalda (”organiska”) listningar.

Vad är ranking?

Med ranking inom digital marknadsföring menar man hur högt en sida rankas på en sökresultatsida.

På Google är position 1 är den bästa rankingen, position 1-10 är positioner som visas på första sidan. En lägre ranking gör att din webbsida visas mer sällan bland sökträffarna och får färre klick eftersom de allra flesta klickar på de webbplatser som listas överst.

Sedan en tid tillbaka kan man också rankas som position 0 på Google vilket innebär att en sida visas till och med innan de vanliga sökträffarna. Google gör då ett utdrag från en sida som de tycker är ett verifierat svar från en pålitlig källa på din sökfråga och visar den överst.

Vad är UTM-taggning?

En UTM-tagg är en förlängning av en URL som gör att man som webbplatsägare kan se vilken kampanj man fått webbtrafiken från utan att använda en specifik landningssida.

Som standard kan man ställa in fem fält för din uppföljning uppdelat på Source, Medium, Name, Term och Content.

Här är ett exempel på en URL som leder till Digilys startsida, men som dessutom innehåller informationen Source=web, Medium=blogg och Campaign=faq. Då kan jag som webbplatsägare se i Google Analytics vilka som besökte min webbsida genom att klicka på den här specifika länken:

https://digily.se/?utm_source=web&utm_medium=blogg&utm_campaign=faq

Google har ett enkelt verktyg för att generera UTM-taggade URL:er. Gå till Googles Campaign URL Builder. Kom ihåg att namnge dina kampanjer på ett logiskt sätt så det är enkelt att läsa av datan i Analytics senare, speciellt om du jobbar med många kampanjer över olika kanaler.

Vad är Content Marketing?

Content Marketing (översatt innehållsmarknadsföring) är att erbjuda bra innehåll på webb och sociala kanaler som tilltalar målgruppen. Innehållet kan vara texter, artiklar, bloggar, guider, FAQ’s, infographics, intervjuer med mera och kan vara skrivet av personer på företaget, skribenter, marknadsavdelningen, eller korspublicering i samarbete med en utomstående.

Syftet är att driva trafik till webbsidan som inte bara i första hand handlar om att sälja en produkt, utan i längden skapa ett förtroende till kunden genom att erbjuda bra svar på eventuella frågor hen har, ge inspiration eller utbilda.

Snabba tips för att lyckas med din Content Marketing:

  • Definiera målgruppen och vilka frågor, intressen och behov de har
  • Gör en långsiktig strategisk plan som ledningen kan stå bakom och stötta
  • Underskatta inte tidsåtgången, att skapa bra innehåll tar mycket tid
  • Skriv utbildande och inspirerande för kunden – absolut inget säljsnack
  • SEO-anpassa sidorna (och ta hjälp om du är osäker!)
  • Dela innehållet i dina sociala kanaler och be medarbetare dela vidare.

Listan fylls på löpande. Saknar du något i listan? Säg till!

Vill du ha hjälp med digital marknadsföring? Fyll i formuläret.