Att annonsera på Google kan kosta allt från 1 öre till …hur mycket som helst. Det är du själv som bestämmer hur mycket pengar du vill lägga och vad som ryms i din marknadsföringsbudget. Det viktiga är att man följer upp och kan mäta resultaten så du vet att du fått ett större värde tillbaka i jämförelse med pengarna du spenderat.
Bestäm budget per dag eller per kampanj
I kampanjuppsättningen väljer du att sätta ett tak för hur mycket pengar som max får spenderas i ditt annonskonto per kampanj, antingen per dag eller totalt. Detta gör att du kan styra över din totala annonskostnad.
Maxkostnad för varje enskilt klick
Du kan också styra över hur mycket varje enskilt klick får kosta. Olika sökord kostar olika mycket beroende av hur många andra som budar på samma eller liknande sökfraser. För varje sökord du vill köpa ställer du in hur mycket du är beredd att buda för varje klick.
Vad den faktiska kostnaden sedan blir är unikt för varje sökning eftersom dina konkurrenters parametrar styr i varje budgivning. Varje klick kan kosta allt ifrån några ören, upp till några hundra kronor, men aldrig mer än vad du ställt in som maxkostnad för klicket. I Google Ads finns bra verktyg där man kan se prognoser för vad olika söktermer kan komma att kosta.
Det finns också andra köpmodeller till exempel där man sätter ett budgettak för vad varje konvertering får kosta, men i detta fall använder vi CPC (kostnad per klick) som exempel, det är också det mest vanligt förekommande.
Det är gratis att skapa ett annonskonto för Google Ads, det finns inga uppstartskostnader eller andra dolda kostnader. Däremot kan det vara bra att ta hjälp av en expert som har erfarenhet av Google Ads som kan hjälpa till med en effektiv annonsuppsättning, mätning och löpande förbättringar i annonskontot för att optimera dina resultat.
Vad är en rimlig budget att börja med om man aldrig annonserat på Google förut?
För att svara på frågan behöver man först veta vad målet med annonseringen är. Vad vill du uppnå? Det kan vara till exempel att hitta nya kunder, sälja produkter i din webbshop, öka varumärkesmedvetenheten eller driva trafik till din webbplats. Försök kvantifiera – hur mycket mer trafik vill du ha? 1 000 besökare? 10 000?
Oavsett vilket mål du har med annonseringen är det bra om ditt mål är mätbart och att man kan ställa in en konverteringspunkt på webbplatsen. Det kan vara till exempel att man trycker på ”Köp” eller fyller i ett kontaktformulär. För att kunna optimera annonsköpet behöver man kunna se ett antal konverteringar för att kunna förstå vilka sökord som oftast ledde till konvertering och vilka som inte gjorde det.
Ett förenklat exempel: Din webbshop säljer elcyklar och du vet att du har en konverteringsgrad på din site på ca 0,5%. För att till exempel sälja 10 cyklar behöver du därför köpa ca 2 000 klick på relevanta sökord. Olika söktermer kostar olika mycket, men just nu ligger CPCn för ”elcykel” och relaterat på mellan 0,7 kr och 6,2 kr beroende på hur specifika sökfraser man använder i kontot. Vi kan räkna på genomsnittlig CPC 4 kr. Du behöver alltså köpa trafik till din webbplats för ca 8000 kr för att i teorin sälja 10 cyklar. Man kan såklart aldrig garantera försäljning, men man behöver en viss mängd data för att kunna analysera vad som funkar och inte, för att sedan optimera.
Är det svårt att sätta upp annonsering på Google Ads själv?
Nej, det är inte svårt att komma igång, starta ett konto och börja köpa sökord. Google Ads är till en början ganska intuitivt och det finns mycket guider och hjälpcenter där du kan lära dig mer. Det som är svårt är att få till en effektiv annonsering. Annonskostnaderna kan snabbt springa iväg och det är viktigt att man köper på rätt sökord som är lagom specifika för att inte lägga pengar på onödig trafik till din webbplats. Det finns olika strategier för att sätta upp en så effektiv budgivning som möjligt.
Ta hjälp om du känner dig osäker! Du kommer tjäna in kostnaden för konsulttimmarna snabbt om du har ett välskött Google Ads-konto med en bra strategi för vilka sökord du ska köpa på, välskrivna annonser, konverteringsmätning, rätt segmentering, annonstillägg, negativa sökord, rätt matchningstyp på sökorden och så vidare.