Effektiva sätt att segmentera för att nå exakt rätt målgrupper i annonsering på Facebook och Instagram

Det finns många sätt du kan segmentera din annonsering på Facebook och Instagram för att nå exakt rätt personer. Facebook har väldigt mycket data om sina användare – något som vi kan använda oss av som marknadsförare. Här får du lära dig några av de vanligaste sätten man kan göra segmentering på Facebook och Instagram i Facebook Business Manager.

Segmentera efter ålder, plats och kön

Det här är den mest grundläggande segmenteringen man kan göra i sin annonsering på Facebook och Instagram. I Facebook Business Manager kan du ställa in vilken ålder din målgrupp ska ha, vilken geografisk plats och vilket kön annonseringen ska vara begränsad till. Du kan välja ett område som t ex Sverige eller Södermalm i Stockholm eller ställa en radie på x antal kilometer från en specifik plats.

Segmentering för annonser på Facebook och Instagram

Segmentera efter intressen eller yrke

När du sätter upp din målgrupp kan du söka på många intresseområden eller yrken för att försöka nå rätt personer. Facebook har mycket data om sina användare, vilka sidor de följer och vad för slags innehåll de brukar gilla. Och tack vare att många marknadsförare har implementerat script på sina webbplatser (Facebookpixeln), har Facebook bra koll på vad dess användare gör på nätet – även när de surfar utanför plattformen.

Ställa in detaljerad målgrupp i Facebook Business Manager

När du ställer in din segmentering, kom ihåg att tänka tillräckligt smalt – vem behöver du inte fokusera din kampanj på? Gör en prioritering och våga välja bort. Ju smalare segmentering och ju färre personer i din målgrupp desto fler gånger har du råd att visa din annons för varje person inom ramen för din budget.

Segmentera personer som besökt din webbplats eller använt din app

Om du installerat Facebookpixeln på din webbplats får användare en ”cookie” i sin webbläsare och Facebook kan veta vem som varit inne på din webbplats och när. Du kan då göra en målgrupp som innehåller dessa personer. Du kan också välja hur långt tillbaka i tiden den ska ta med personer, till exempel besökare från de senaste 30 dagarna. Du kan max välja 180 dagar (6 månader) tillbaka i tiden.

Segmentera personer som konverterat (till exempel avslutat ett köp) eller besökt en viss sida på din webbplats

Om du installerat Facebookpixeln och konverteringshändelser på din webbsida kan du göra en målgrupp av de personer som avslutat till exempel ett köp i din webbshop, de som fyllt i ett formulär eller något annat som du betraktar som en konvertering.

Du kan också välja personer som besökt en viss sida på din webbplats, till exempel en tack-sida eller en viss produktsida.

Segmentera personer som engagerat med din Facebooksida

Du kan välja personer som på något sätt tidigare gillat, delat, klickat på eller kommenterat på något av dina inlägg eller din sida på Facebook.

Testa dig fram! Dela upp dina målgrupper i flera olika annonsgrupper för att jämföra vilken som presterar bäst. Låt datan ligga till grund för alla beslut du tar. Mät och gör justeringar allt eftersom kampanjen rullar.  

Segmentera personer vars emailadresser du har i en lista

Om du har en lista med emailadresser kan du ladda upp den för att skapa din målgrupp. Observera att listan behöver innehålla ganska många kontakter för att Facebook ska kunna matcha användare. Facebook krypterar kontakterna och matchningen, så du kan aldrig veta vilken specifik person du nått, användarna är alltid skyddade genom GDPR.

Segmentera personer som liknar personer som tillhör en viss målgrupp

Facebook kan göra målgrupper utefter så kallad Lookalike-matchning, vilket innebär att de tittar på personerna du har i en målgrupp och sedan utgår från dessa personers intressen och beteenden och kan matcha med andra användare som liknar dessa. På det sättet kan du nå nya personer som liknar de som redan engagerat sig i ditt varumärke och därför troligen också skulle gilla dig.

Ett vanligt sätt är att sätta upp en Lookalike-målgrupp baserat på konverteringar, till exempel de som avslutat ett köp på din webbplats för att hitta andra personer som troligen också är köpbenägna.

Håll koll på frekvensen, alltså hur många gånger din annons har visats för varje enskild person. Har dina annonser visats 1-2 gånger är det väldigt liten chans att personerna i din målgrupp ens kommer ihåg att de har sett din annons. Då behöver du antingen smalna av målgruppen eller höja din budget för att öka frekvensen.

Exkludera personer i segmenteringen

Du kan välja att inte visa dina annonser för vissa personer i dina kampanjer. Ett vanligt exempel är att göra retargeting på personer som besökt din webbplats men inte avslutat ett köp ännu.

Blanda flera segmenteringsmöjligheter

Utnyttja flera olika segmenteringssätt för att göra så effektiv annonsering på Facebook som möjligt! Fundera på hur du kan utnyttja alla dessa möjligheter till att ringa in exakt rätt personer, och se till att anpassa ditt annonsmaterial till något passande för målgruppen.

Du kan till exempel göra följande målgrupper

  • Män mellan 18-30 i storstäder som har intresse för träning, men som inte besökt din webbplats ännu
  • Personer som besökt din webbplats, men inte avslutat ett köp
  • Personer som liknar personer som köpt din produkt men som inte besökt din webb
  • Kunder som köpt produkt X, men sedan inte besökt din webbplats igen – marknadsför produkt Y
  • Personer som befinner sig fysiskt nära din butik eller annan plats

Vill du ha hjälp med annonsering på Facebook och Instagram?